آثار حکمی استاد مهدی خدابنده

ویژگیهای صالحین

خلاصه محتوا:

در این محتوا ویژگی‌های «صالحین» را در دو مقام «عدل» و «فضل» توضیح داده می شود. اهل عدل کسانی هستند که حق‌پذیر، منصف، شاکر، صادق، امین در اموال و اسرار و تعهد دار به وعده‌های خود می‌باشند. اهل فضل، افزون بر این‌ها، با مدارا و صبر زندگی می‌کنند، بخشنده و حامی ضعیفان‌اند، خوش‌نیت و خیرخواه دیگران بوده و با عطوفت و خوش‌رویی رفتار می‌کنند. 

صالح واقعی علاوه بر این صفات، اهل خلوت و انس با خداست که در این حالت سه ویژگی بلندهمتی، قناعت و محاسبه نفس در او شکل می‌گیرد. این ویژگی‌ها مقدمه «احساس حضور» در سلوک معنوی هستند. در این نگاه، کسی که همه وجود و نیتش برای خدا باشد، مشمول لطف کامل الهی خواهد شد. 

 در ادامه به دعا اشاره  و توضیح داده می شود که برخی دعاها در دنیا مستجاب نمی‌شوند ولی در آخرت ذخیره می‌شوند، بعضی با تاخیر، برخی باعث آمرزش گناهان، بعضی دفع بلا، و برخی به جای نعمت دیگری مستجاب می‌شوند. وابستگی بیش از حد به امور دنیوی، انسان را پراکنده و از وحدت وجود دور می‌کند. 

در مسیر سلوک نیاز به «استاد حقیقی» وجود دارد؛ استادی که دلسوز و همچون طبیبی جست‌وجوگر برای درمان روح باشد، صاحب نفس و دارای ولایت تکوینی که بتواند روح انسان را سیر دهد. برای رفع فقر مادی نیز چند راهکار ارائه می‌شود: نماز اول وقت با حضور قلب، استغفار مداوم، صدقه دادن و حمایت و تبلیغ دین. 

مردم از نظر کسب و مصرف در چهار گروه‌اند: 

۱. کسب حلال و خرج در حلال (عاقل)، 

۲. کسب حرام و خرج در حرام (سفیه)، 

۳. کسب حلال و خرج در حرام (سفیه)، 

۴. کسب حرام و خرج در حلال (سفیه‌تر از همه). 

در پایان، عواملی که باعث جلب عنایت الهی می‌شود شامل نماز شب، محبت به انسان‌ها، تواضع، و رعایت حرمت و محبت به اولیای الهی بیان می‌شود. 

 آغاز محتوا:

 در این محتوا موضوع «ویژگی‌های صالحین» و نیز نکاتی پیرامون دعا مطرح می‌شود.

  • ویژگی‌های صالحین: مقام عدل

صالحین به مقام عدل می‌رسند و این نخستین ویژگی ایشان است. دستیابی به مقام عدل مستلزم برخورداری از صفات زیر است: 

1- حق‌پذیری و انصاف 

2- شکرگزاری و قدرشناسی 

3- صداقت و راستگویی 

4- امانت ‌داری در اموال دیگران 

5- امانت ‌داری در اسرار و آبروی دیگران 

6- پایبندی به وعده و سخن خود 

این صفات به جنبه انسانی و انسانیت فرد بازمی‌گردد.

  • ویژگی‌های صالحین: مقام فضل

پس از مقام عدل، صالحین به مقام فضل می‌رسند. معیارهای مقام فضل عبارت است از: 

1- مدارا و گذشت 

2- صبر و بردباری در زندگی 

3- بخشندگی و کرامت 

4- حمایت از ضعیفان 

5- خوش ‌بینی، حسن نیت و خیرخواهی دیگران 

6- عطوفت، مهربانی و خوش ‌رویی 

  • اهل خلوت و انس:

کسی که دارای این ویژگی‌ها باشد، به درجه «آدمیت» می‌رسد و اهل خلوت و انس با خدا می‌گردد. در چنین خلوتی سه ویژگی مهم پدید می‌آید: 

1. بلندهمتی 

2. قناعت و کفاف 

3. محاسبه نفس 

این سه ویژگی موجب «احساس حضور» در انسان می‌شوند که آغاز سلوک معنوی به شمار می‌آید. 

  • مفهوم «من کان لله»:

سلوک با این اصل تعریف می‌شود که: «هر کس برای خدا باشد، خدا نیز برای او خواهد بود.» بدین معنا که اگر تمام وجود، اعمال، کارها و نیت انسان برای خداوند باشد، خداوند نیز با تمام لطف خود به او عنایت می‌کند.

  • دعا و اقسام اجابت:

انسان برای برآوردن نیازهای خود به خداوند توسل می‌جوید. دعاها گاه در دنیا مستجاب نمی‌شوند و در آخرت ذخیره خواهند شد. گاه اجابت آن‌ها به مصلحت نیست و با تأخیر انجام می‌گیرد. برخی دعاها سبب آمرزش گناهان مومنین، برخی باعث دفع بلا و برخی موجب دریافت نعمتی جایگزین می‌شوند.

  • تعلقات دنیوی و آثار آن:

وابستگی انسان به هر چیز، چه خوردنی، چه پوشاک، چه منصب و ریاست، موجب اسارت و پراکندگی وجودی او می‌شود و وحدت شخصیتش را کاهش می‌دهد.

  • ضرورت استاد سلوک:

برای پیمودن مسیر سلوک، وجود استاد حقیقی ضروری است. استاد حقیقی همانند طبیبی   که همواره در جستجوی بیمار روحانی برای یاری است، توانایی سیر دادن روح انسان را دارد و صاحب نفس بوده و از ولایت تکوینی برخوردار است .

  • رفع فقر مادی:

برای رفع فقر مادی، حضور قلب در نماز اول وقت، استغفار مداوم، صدقه دادن و حمایت و تبلیغ دین خداوند توصیه شده است.

  • گروه‌های چهارگانه در کسب و مصرف:

مردم از نظر حلال یا حرام بودن کسب و نحوه مصرف به چهار دسته تقسیم می‌شوند: 

1. کسب از حلال و خرج در حلال (عاقل) 

2. کسب از حرام و خرج در حرام (سفیه) 

3. کسب از حلال و خرج در حرام (سفیه) 

4. کسب از حرام و خرج در حلال (سفیه ‌تر از همه)

  • عوامل جلب توجه و عنایت الهی

از جمله عواملی که موجب جلب توجه خداوند است: 

– نماز شب 

– محبت به دیگر انسان‌ها 

– تواضع و فروتنی (هر کس نسبت به دیگران فروتنی کند، خداوند او را رفعت می‌بخشد) 

– محبت و رعایت حرمت انسان‌های نیک و اولیای الهی 

گفتارهای مشابه